SUP i Sportsbransjen

SUP.no | Sportsbransjen | Sport

Tror på stående padling

Kan SUP bli det neste store i sportsbransjen? Trolig ikke, men importør Elling Balhald mener likevel at det finnes et marked for det – også i sportsbransjen.

Tekst
Morten Dahl


Elling Balhald vil være kjent for de fleste i bransjen som Burton-importør i Norge. Nå tar han mål av seg til også å bli markeds- leder på stand-up-padling (SUP). Dette er en forholdsvis ny aktivitet, som brer om seg i USA der det finnes egne magasiner for dette, i tillegg til at det gjennomføres SUP- regattaer hver eneste helg.

For alle – med god økonomi

I Norge er man ikke kommet så langt ennå, men Balhald har tro på at dette kan bli en aktivitet som nærmest alle kan drive med, samtidig som det kan gi god trening for de mer aktive som ønsker alternativ trening.

– Brettene koster fra 7–14 000 kroner, så dette er ikke dyrere enn en terrengsykkel av middels kvalitet. Og alle i familien kan bruke brettet, så det kan like gjerne være en fami- lieaktivitet med god naturopplelvelse som et rent treningsprodukt, sier Burton-importø- ren. Treningsalibiet er den suksessrike lang- rennstreneren Fredrik Aukland som har prøvd SUP en stund, og roser padleformen som en svært god alternativ treningsform – også for aktive langrenns-løpere.

– Ikke bare gir det en god naturopplevelse, men det kan også være en fin alternativ treningsform, sier Burton-importøren.

Birken-kundene

– Dette åpner opp for en distribusjon som kan være rettet mot butikker i sportsbran- sjen, som primært har den typiske Birken- kunden som målgruppe. Her kan det være muligheter, sier Balhald, som ikke legger skjul på at SUP trolig vil være rettet mer mot butikker som har vannsport som spe- sialitet, eller butikker som ligger i et mari- timt miljø. Av typiske sportsbutikker som Balhald mener kunne selge store antall padlebrett hvis de satser på det, trekker han fram navn som Milsluker’n og Bull Ski og Kajakk.

Er SUP vanskelig? Neida, SPORTs «ut- skremte» redaktør prøvde SUP på Båter i Sjøen-messen i Sandvika i begynnelsen av september, og helt uten erfaring fra noen som helst type brett, så gikk balanseproble- met over i løpet av et par minutter. Brettene er meget stødige, ja mer stabile enn en kano faktisk. Og det var ganske gøy.

Elling Balhald sier at SUP har eksplodert i populuritet over hele verden, og kommer til å bli større enn brettseiling noen gang var.

Enkelt å lære

– SUP er fantastisk trening for kjernemusku- laturen, og er så enkelt å lære at du padler med det samme. Alt du trenger er et brett og en padleåre, og brettene er så lette i vekt

at kvinner uten problemer løfter ned brettet fra biltaket og bærer det ned til sjøen alene, sier Balhald videre, og understreker dermed at SUP er noe alle kan drive med. Et annet argument Balhald nevner, er at det først og fremst er den mest kjøpesterke delen av for- brukerne som er mest kjøpevillige, og han sier at det ikke er tvil om det er aldersgrup- pen 35+ hvor SUP slår an mest. Men på Båter i Sjøen-messen var det nok flere yngre som var nysjerrige og prøvde SUP.

– Sikkerheten er dessuten bedre enn ved kajakkpadling. Man har en sikkerhetsstropp rundt ankelen, og faller man av brettet vil det fungere som en «flytebrygge» det er lett å komme oppå, sier Balhald videre.

– Dette er akkurat som når jeg kom med de første Burton-brettene for 30 år siden, og fortalte sportsbutikker og skianlegg at dette kom til å bli det nye store. Det var masse skepsis, men jeg tok ikke feil da, og tror heller ikke jeg gjør det nå, sier han.

Burton-sjefen i Norge sier at han tok inn 100 brett til Norge før sommeren, og at han nå er utsolgt for denne sesongen.

Planet Snow nådde i fjor en omsetning på 50 millioner kroner i Norge. Det er en øk- ning i forhold til året før, og Balhald kan for- telle at snowboard er på vei oppover igjen etter en bølgedal noen år etter at carving- skiene gjorde sitt inntog.

SUP.no | Stand Up Padling | Morten Dahl